ACK Special Programs: Rafaël Rozendaal Oct 28~30, 2023
Photo: Kenryou Gu
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Courtesy of ACK, photo by Takuya Matsumi
Courtesy of ACK, photo by Takuya Matsumi

Photo: Kenryou Gu / Courtesy of ACK, photo by Takuya Matsumi

2023年10月28日〜30日に国立京都国際会館で開催されましたArt Collabolation Kyoto のSpecial Programにおいて展示を行いました。

The exhibition was held in the Special Program of Art Collaboration Kyoto at the Kyoto International Conference Center from October 28 to 30, 2023.

ラファエル・ローゼンダール《Looking at Something》

Rafaël Rozendaal’s Looking at Something powered by EDION

インターネットが包含する無限ともいえる時空間に触発され、ラファエル・ローゼンダールは、2000年ごろから明快なグラフィックによる動く絵画作品をネット上に発表しはじめました。コードによってリアルタイムに生成される泉のようなアニメーションは、特定の地域や年齢層などに意味内容を限定することなく、より普遍的なイメージとして、私たちにフレッシュな驚きと瞑想的感覚をもたらします。

PCのウィンドウ、タブレットやスマートフォンやモニター——どんな形のスクリーンにも合わせて現れるその作品は、「ガスや液体のようなもの」と彼自身がたとえるように、常にそこにあっていろいろな時と場所で姿を現すという彼の芸術上のコンセプトをよく表しています。そのアイデアはまた、2010年代より開始したレンチキュラーなどのフィジカルな作品、また言葉の芸術である俳句など、ローゼンダールの多岐にわたる活動にも反映されています。

NFTという形で広く知られるようになるずっと前から、ローゼンダールはデジタル作品の所有について考えてきたコンセプチュアル・アーティストでもあります。彼のホームページで公開されている作品は、販売され所有者が定まった後も、ネットにつながってさえいればアクセスできます。作品内に表現された無限の時空間は世界中に広がり、芸術を楽しむ人々の手元にまで届けられているのです。

Art Collaboration Kyotoでは、私たちが日常の中で時を過ごすような空間に、ローゼンダールのウェブサイト作品とNFT作品が姿を現します。このインスタレーションを通じて、ローゼンダールは、気がつきさえすれば、いつもそこに芸術はあるのだと語りかけています。
(Text by 金澤韻)

Around 2000, Rafaël Rozendaal started posting his clear, graphic moving images online, seemingly inspired by the internet’s realm of infinite space and time. The animations that spring up like fountains, generated in real-time by code, are unlimited in their meaning to a specific region or age group but appear as universal images, bringing unfamiliar surprises and meditative sensations to the viewer.

Rozendaal’s work, which appears on any type of screen from computer screens to tablets to smartphones to monitors, is an apt example of his artistic concept of constantly being present and appearing in various times and places, much “like gas or liquid,” as he describes it himself. This idea is also reflected in his diverse range of activities, including physical lenticular paintings begun in the 2010s and haiku, which is the art of words.

Rozendaal is also a conceptual artist who has been thinking about the ownership of digital works long before they became widely known as NFTs. The works published on his domain are accessible to anyone, even after being sold and their ownership decided. The infinite space and time expressed in the works are spread around the world and delivered right to those who enjoy art.

At Art Collaboration Kyoto, Rozendaal’s website and NFT works will appear in an atmosphere evocative of the ordinary spaces in which we spend our daily lives. Through this installation, Rozendaal is telling us that art is always there, as long as we are aware of it.
(Text by Kanazawa Kodama)

展示作家ラファエル・ローゼンダール
キュレーター:コダマシーン(金澤韻+増井辰一郎)
リードパートナー株式会社エディオン
オフィシャルパートナー株式会社マルニ木工
特別協力Takuro Someya Contemporary Art
制作Twelve Inc.
モニター提供:株式会社エディオン、ソニーコンスーマーセールス株式会社

Artist: Rafaël Rozendaal
Curator: Code-a-Machine (Kanazawa Kodama + Masui Shinichiro)
Lead Partner: EDION Corporation
Official Partner: Maruni Wood Industry Inc.
Special Cooperation: Takuro Someya Contemporary Art
Production: Twelve Inc.
Monitor provided by EDION Corporation, Sony Consumer Sales (Japan) Inc.

Rafaël Rozendaal, Photo by Oyamada Kuniya

ラファエル・ローゼンダール
1980年オランダ生まれ、ニューヨーク在住。ネット・アート・シーンのパイオニアであり、インターネットを仕事の場所として、またキャンバスとして使う。ウェブサイト作品で世界的な注目を集めたのち、”ユニバーサル・ライブラリー”としてのインターネットを創造的に応用し、レンチキュラー・ペインティング、タペストリー、ウェブ・インスタレーションなど、デジタル作品を物理的な世界へと超越させてきた。近年は、NFTという形でも作品を発表している。2018年に十和田市現代美術館(青森)で初の美術館個展「GENEROSITY 寛容さの美学」、2023年にドイツ、エッセンのMuseum Folkwangにて大規模個展「Color, Code, Communication」を開催。その他、ホイットニー美術館(ニューヨーク)、ポンピドゥ・センター(パリ)、ドルトレヒト美術館(ドルトレヒト)、クンストハル美術館(ロッテルダム)、ステデリック・ミュージアム(アムステルダム)、アーマンド・ハマー美術館(ロサンゼルス)といった世界の主要美術館で作品を発表。著書に『Home Alone』(Three Star Books)、『Everything, Always, Everywhere』(Valiz)がある。

Rafaël Rozendaal
Born in the Netherlands in 1980. Lives and Works in New York. A pioneer of the net art scene, Rozendaal is a visual artist who uses the internet as both his studio and his canvas. While he initially gained global prominence from his websites, Rozendaal has creatively utilized the internet—“the universal library”—to transcend these digital works into the physical world, be it his lenticular paintings, tapestries, and web installations. In recent years, he has also presented his work in the form of NFT. In 2018, Rozendaal held his first solo museum exhibition GENEROSITY at Towada Art Center in Aomori Prefecture, Japan. In 2023, his large solo exhibition “Color, Code, Communication” was held at Museum Folkwang, Essen, Germany. Other recent major exhibitions include, among others, the Whitney Museum of American Art, New York (USA), Centre Pompidou, Paris (France), Dordrechts Museum (Netherlands), Kunsthal Rotterdam (Netherlands), Stedelijk Museum, Amsterdam (Netherlands), and Hammer Museum, Los Angeles (USA). Publications include Home Alone (Three Star Books) and Everything, Always, Everywhere (Valiz).