TOKYO TORCH Tokiwabashi Tower Art Collection 04 – YOSHINO Momo

Kami #72, Kami #75, Kami #71, Kami #74, Kami #73

acrylic on panel
2021

一見、立体的に見えるような絵画ですが、近づいてみると平面であることがわかります。吉野はだまし絵の技法を使って、折り紙をモチーフに、これらの作品を作り出します。
一枚の平面である紙が、折っていくことで立体として立ち上がる―これが、日本で発達した折り紙の伝統でした。吉野の作品はその、平面が立体になっていくという折り紙のコンセプチュアルな面白さを、もう一度平面の絵画に仕立て直すことで見る者に強く認識させます。またここでは、折り目が作り出す幾何学模様も、常盤橋タワーの意匠と響き合うことになります。

吉野茉茉的作品乍看似乎是一种立体的绘画作品,但一旦走近了,就会发现它们其实是平面的。吉野茉茉采用错觉画的技法,创作出这些以折纸为主题的绘画作品。
一张平面的纸张,通过折叠的手段,变成了立体之物―这就是在日本发展起来的折纸传统。而吉野茉茉的作品则将是折纸再一次转化成平面的绘画,用这样的方式让观看者强烈地意识到从平面转化成立体这种折纸概念的趣味性。而且,在这里,折痕所形成的几何学图案也与常盘桥大厦的概念相呼应。

At first glance, her painting appears to be three- dimensional. Upon closer inspection, however, it becomes apparent that the painting is indeed flat.
Yoshino uses the trompe l’oeil technique to create her work, referencing origami as a motif. Origami is a tradition developed in Japan, where a flat sheet of paper is folded to create a three-dimensional form. In Yoshino’s works, the intrigue behind origami, where a flat surface is transformed into a three-dimensional form, is reinforced to the viewer by capturing its concept as a flat painting. The geometric patterns created by the folds also resonate with the design of the Tokiwabashi Tower.

吉野もも instagram