TOKYO TORCH Tokiwabashi Tower Art Collection 10 – Jacob Hashimoto

The Universal Constraints of Memory and Madness

acrylic, bamboo, resin, wood, UV prints, Spectra
2021

紙を張った凧のような小さなユニットを多数組み合わせ、雲と風景が混ざり合ったような空間的作品を作るジェイコブ・ハシモト。ふだんは何メートルもある巨大な作品を手がけていますが、今回は常盤橋タワーのVIP動線に小さな作品を作ってくれました。
半透明の素材が、空間の内外を柔らかく仕切る障子のように、人と自然の間にある呼吸を感じさせます。白いユニットは雲や蒸気や光、柄のあるユニットは建物や町の風景、あるいはいろいろな模様の服を着ている人々を連想させるかもしれません。アメリカ人の彼にとって今回が日本で初めての展示となります。

雅各布·桥本将许多看起来像纸质风筝一样的小部件结合起来,创造出一种类似云朵和风景的混合体的空间式作品。一般情况下,他会创作高达数米的大型作品,但这次他在常盘桥大厦的贵宾路线上创作了一件 小型作品。
那半透明的材料就像是纸拉门一般,将空间内外部分柔和地区分开来,产生一种在人与自然之间呼吸的感觉。白色的部件或许会人联想到云朵、蒸汽或者光线,而那些带有图案的部件则会让人联想到建筑物、城市景观以及穿着不同样式服装的人。作为一个美国人,这是他在日本的第一次展览。

Jacob Hashimoto creates spatial works that look like mixtures of clouds and sceneries by combining several small units that resemble paper kites. While he usually works on large-scale works that are many meters long, Hashimoto worked on a smaller piece installed along the VIP flow line of the Tokiwabashi Tower for this exhibition.
The translucent material captures the sense of harmony between humans and nature, similar to how a shoji screen door gently separates the interior and exterior areas in Japanese architecture. The white units resemble clouds, steam, or light, and the patterned units call to mind buildings, townscapes, and even people dressed in different designs. This is the first exhibition in Japan for the American artist.

Jacob Hashimoto website